Chvála bláznovství

30.08.2020
Hřbitov bláznů, nedaleko bohnické léčebny v Praze
Hřbitov bláznů, nedaleko bohnické léčebny v Praze
  • "Bláznovství Boží je moudřejší než lidé"

    1. Korintským 1, 20 Kde jsou učenci, kde znalci, kde řečníci tohoto věku? Neučinil Bůh moudrost světa bláznovstvím?

  • 1. Korintským 1, 23 ale my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství,

  • 1. Korintským 1, 25 Neboť bláznovství Boží je moudřejší než lidé a slabost Boží je silnější než lidé.

  • 1. Korintským 1, 27 ale co je světu bláznovstvím, to vyvolil Bůh, aby zahanbil moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné.

Milí přátelé,

dnes se společně zamýšlíme nad stejnou otázkou, kterou položil Ježíš svým učedníkům:

Za koho lidé pokládají Syna člověka (Ježíše)? A za koho mne pokládáte Vy?

Lidé Ježíše Krista ztotožňovali s různými postavami - s Janem Křtitelem, s prorokem Eliášem nebo prorokem Jeremiášem. Jeho působení bylo mocné a působivé a tak se o něm šířili různé zprávy. Zvláště když mnozí byli uzdraveni ze svých nemocí a ve svých projevech se nebál být kritický ani k představitelům církve, které nejednou nazval  pokrytcemi nebo nabílenými hroby a vyzdvihoval Boha živého oproti mrtvé liteře Zákona. Více než to ale byl soucitný a zasliboval odpuštění, což mělo jistě daleko větší sílu než lecjaké pokárání či provokativní nastavení zrcadla.

Na Ježíšovu otázku "A za koho mne pokládáte vy?" Šimon Petr odpovídá: "Ty jsi Mesiáš, Syn živého Boha." Ježíš mu na to řekl: "Blahoslavený jsi, Šimone, synu Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj nebeský Otec". (Mt 16,13-19) 

Byli tedy i  tací, kteří šli ještě o něco dál a Ježíše vnímali více než proroka nebo léčitele či dobrého učitele. Přijali dávná proroctví o příchodu Mesiáše a Ježíše s ním ztotožňili. Představa Židů o Mesiáši mohla být i tehdy různá a často se mluví i o představě vykupitele z otroctví ve smyslu politickém, fyzickém. 

 Řekla bych ale téměř s jistotou, že tehdejší (často i současná) představa o podobě Mesiáše byla úplně jiná, než jak ji naplnil Ježíš Nazaretský - dosti nečekaně a v očích mnohých je víra v něho, jako Mesiáše, stále bláznovstvím, přestože málokdo jeho výroky dokáže zpochybnit.

Pohled na Ježíše, jeho vnímání, prošlo během dějin vývojem.

Přesto tehdy jako teď, víra v Kristovo mesiáštví vrhá učedníky do zvláštní role. Role bláznů a snílků. Tato myšlenka zůstává ale stále živá a provokativní, protože učedníci mluví i tom, že jsou přímí svědkové a o tom, co viděli a slyšeli, nemohou mlčet. Svým životem plným víry a smysluplné lásky pak nesou tuto zvěst nejdál, co to jde.  A i leckterý ateista v průběhu svého života pak někdy zapochybuje v tomto smyslu o své nevíře. .)

Ježíš převracel dosavadní pořádky, tak, že se stal  trnem v oku představitelů moci. Zároveň byl obhájce slabých a utiskovaných, nemocných a ztracených. Za jeho putujícími kroky se přidávají celé zástupy a nechybějí mezi nimi různí zvědavci, ale i boháči a představitelé církevní a státní moci. Dokonce nejeden z nich požádal nakonec Ježíše o pomoc nebo se obrátil svým smýšlením a probudil v sobě nové prostory vnímání světa a jeho pojetí, tak jak je předkládal Ježíš.

A i přesto byli učedníci i ti pozdější, včetně apoštola Pavla, nejednou stavěni do role bláznů. Protože tu bylo ještě něco navíc. Nejen reformátorské snahy, kterých proběhlo v historii lidstva mnoho a ještě jistě proběhnou.

Byli tu učedníci, jako blázni, kteří věří bláznovské zvěsti o zmrtvýchvstání a víře o vtělení Boha, který se dává poznat člověku v lidské podobě, předávající moudrost nebes řečí člověka, ve kterém se Bůh snížil a poklonil až k zemi, až do prachu země a největší bídy, neušetřen té největší bolesti, včetně smrti v tom nejproduktivnějším věku mistrů. Řeč bláznovství, která se nedá uchopit.

Ano, zní to bláznivě a neuvěřitelně. Přesto se našli tací, kteří uvěřili a přijali tuto "bláznovskou zvěst".

Apoštol Pavel na to odpovídá slovy:

  • 1. Korintským 1, 20 Kde jsou učenci, kde znalci, kde řečníci tohoto věku? Neučinil Bůh moudrost světa bláznovstvím?

  • 1. Korintským 1, 23 ale my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství,

  • 1. Korintským 1, 25 Neboť bláznovství Boží je moudřejší než lidé a slabost Boží je silnější než lidé.

Jak je někdy těžké uchopit, co je opravdu pravdivé? Co je skutečné. Co je bláznovství nebo rozumnost. Co se skrývá pod povrchem věcí a jak těžké je odhalit tajemství tohoto světa.

Snad i proto napsal v 16 století humanista a teolog Erasmus Rotterdamský svou Chválu bláznovství (latinsky "Moriae encomium, sive Stultitiae laus").

 "V chvále bláznivosti nám vysvětluje, jak jsou lidské záležitosti nejasné a jak nelze přesně vymezit jasné vědění. Erasmovo bláznovství ukazuje hodně tváří. "Nejprve je synonymem štěstí a mládí, blažené dětské nevinnosti. Představuje rovněž čistotu a pokoru. Nakonec bláznovství ztělesňuje víru v tajemství spásy, odvržení moudrosti moudrých a rozvážnosti rozvážných." Eva Bartovská

Naštěstí dnes žijeme v době, která je různým bláznovstvím nakloněna. Mnoho "bláznů" vykonalo mnoho nadčasového, co je i společností přijímáno a poměrně velká tolerance k myšlenkám i vyznáním je v dnešní době téměř, s výjímkou některých států, stále ještě celkem velká. A i otázky tipu "kdo je král a kdo šašek" může zatím beztrestně zaznívat a stejně tak se ptát spolu s rytířem don Quijote de la Manchou nebo starozákonním Kazatelem (Koheletem), co je marné a co naopak smysluplné.

Hřbitov bláznů

S mou kamarádkou Ditou jsme se v pátek večer vypravily na hřbitov bláznů nedaleko bohnické psychiatrické léčebny, který je už mnoho let obklopený zdí a zavřený. Od šedesátých let min stol. se na něm nepohřbívá. Kromě pacientů zmiňované léčebny jsou zde pochovaní i jejich ošetřovatelé, řádové sestry, místní dělníci či úředníci, ale prý i vrazi či nechtěné nemanželské děti nebo vojáci. Dokonce i snad atentátník Gavrilo Princip. Pohřbeno je na tomto místě přes 4 000 lidí. 

 "V roce 1989 místní kapličku vypálili vandalové. Po požáru zbylo z kaple pouhé torzo. Většina bývalých hrobů je obrostlá břečťanem.."  "V roce 1984 se v ponurých kulisách bohnického hřbitova dokonce filmovalo ukládání W. A. Mozarta do hromadného hrobu (scéna z filmu režiséra Miloše Formana Amadeus)." Wiki

Stála jsem na tomto místě s velkou úctou a pronesla modlitbu. (Dita mne nenechala odejít, dokud jsem ji nepronesla :-) ) A tak jsem ji pronesla a s pokorou se zahrnula mezi blázny tohoto světa s vírou v Boha, který nás přesahuje a lásku, která nikdy neumírá. A i s pocitem absurdity, který na mne doléhal pro bláznovství též tohoto světa, který dopouštěl a dopouští války, ničení, zbytečné trápení a bídu nevinných, kteří pak často končí na podobných hřbitovech.

Ať už je pohled na Ježíše a víra v něho, jako božího syna a Mesiáše jakákoli, v očích věřících, "něcistů", agnostiků nebo ateistů, stále musíme přiznat že víme, "že nic nevíme" a naše poznání je jen částečné. S úctou nezapomínat na to, že náš život na této Zemi je krátký, ale že se můžeme dotknout nekonečnosti vesmíru, hloubky i šířky boží, když jen trochu budeme přemýlet o Jeho díle.

"Ježíš Kristus je nám v tom smyslu spasitelem, je cestou, pravdou a životem. Je dveřmi, kterými přicházíme k Bohu a Bůh k nám. Je tím, který nás vede k nalezení smyslu života." A snad celá ta jeho pouť je poukázáním na cestu, která vede ven z pozemskosti, neporozumění a zatracení. Bůh v podobě člověka nám to ukázal. Ukázal cestu k životu.

Marika Zv 30.8.2020

© 2020 Krása a životní styl podle Hanky. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky