Jak naložit s málem

25.04.2021

Jak pracovat s málem (?)

Talenty (hřivny) - podobenství Mt 25, 14-15

Máme se doplňovat, ne soupeřit

Mnich se zeptal Džóšua: "Všechny pravdy lze zahrnout do jednoty, ale kam lze zahrnout onu
jednotu?" Džóšua odpověděl: "Když jsem byl v Seišu, ušil jsem si konopnou košili. Vážila sedm liber."


Můj přednášející z univerzity, Mudr. at Mgr. Prokop Remeš, při výkladu zenových koánů upozorňuje, že "první podmínkou dorozumění je, aby lidé vzájemně chápali, "co" říkají.

K porozumění v této oblasti slouží lingvistika, textová kritika a sémantika, které studují věci tak,

aby se zmenšilo nebezpečí zkreslení předávaných informací.

Druhou podmínkou porozumění je, aby lidé vzájemně chápali, "proč" něco říkají.

K porozumění této složce řeči slouží pragmatika, psychologie komunikace a hermeneutika

zaměřená na příjemce.

Ty studují věci tak, aby se ozřejmil záměr, s jakým byl výrok vysloven, a tudíž, jak má

být interpretován. To je např. velmi důležité i při studiu biblických textů.

Zenový buddhismus vychází z toho, že zdroji utrpení nejsou pouze touhy, ale kognitivní mapy

lidské mysli, které touhy generují.

Tyto "mapy" nejsou realitou, jsou to pouhé virtuálními obrazy v naší mysli a je neštěstí, když je

člověk za realitu považuje.

Zenová škola sótó k tomu nabízí cestu tělových meditací zaměřených na sledování vlastních

myšlenkových pochodů. Zenová škola rinzai nabízí cestu konfrontace mysli s racionálně

neřešitelnými paradoxy, tzv. koány."

zdroj: https://www.prokop-remes.cz/l/zenove-koany-a-teorie-komunikace/


Co to jsou KOÁNY?

Hned na začátku jsem jeden přečetla:

Mnich se zeptal Džóšua: "Všechny pravdy lze zahrnout do jednoty, ale kam lze zahrnout onu

jednotu?"

Džóšua odpověděl: "Když jsem byl v Seišu, ušil jsem si konopnou košili. Vážila sedm liber."

"Struktura zenových koánů, tedy zvláštních logických paradoxů, je vždy obdobná a spočívá v tom, že hovoří k člověku na dvou odlišných rovinách" : (dále vysvětluje P. Remeš)

Na první rovině (informační) připomínají koány běžné lidové hádanky, jak je známe z

evropského folklóru. Navozují logický problém, a my čekáme, že se nám dostane

odpovědi, která tento problém vyřeší.

Jako např.: Jak je možné, že předevčírem mi bylo 13 let a příští rok mi bude 16? Protože

jsem se narodil 31.12. a větu výše jsem řekl 1.1. (Je to bílé, když to spadne, je to žluté -

dětská hádanka o vajíčku)


Je zde však druhá rovina (interpretační) a koánová odpověď se dává překvapivě na ní.

Na místo vysvětlení logického problému, tedy odpovědi na rovině obsahové, přichází cosi

jako osobní oslovení.

Na věcnou otázku, která má zmenšit zmatek v učedníkově mysli, přichází odpověď, která

zmatek ještě zesiluje.

Mnich je náhle do koánu zapleten a začíná tušit, že by měl začít nově vidět. Ale co?

Z Džóšuovy odpovědi je zřejmé, že je zbytečné se přít o filozofické skutečnosti, neboť není

podstatné, "co" se říká. Zenový mistr vede svého žáka k tomu, aby se ptal sám

sebe: "Proč se mi to říká? Proč se mi to říká právě zde a nyní?"


V běžném životě vlastně všichni tak trochu promlouváme koánovými hádankami.

Žena např. řekne svému muži: "vynes koš" a on odpoví: "jdu na pivo." 😊

Nyní jsem to trochu zlehčila, ale vlastně tyto koány dost dobře udržujeme ve vztazích a to

zejména mezi těmi nejbližšími.

V partnerských vztazích to bývá dost často hlavním tématem na terapeutických sezeních.

"Ale vždyť mi říká tohle... a vůbec jí nerozumím.. Ale on mi řekl, že..."

Zde se mluví o tak zvaných zástupných problémech a chvilku trvá, než dojdeme k tomu, kde problém skutečně vězí.

My si myslíme, že nás už nemá rád/-a, protože nám řekl/-a nejprve, že ... pak to a ono, ale ona se tak může chovat a takto mluvit, protože je dlouhodobě nespokojena úplně s jinou věcí, kterou však není schopna vyslovit. Buď že se bojí, nebo ji sama ještě nezná.

Člověk se většinou neptá, "proč" (se mu něco říká), pokud není zpochybněn v tom, "co"

(se mu říká).

"Smysl nesmyslné Džóšuovy odpovědi je zřejmě instrumentální - koán má čtenáři pomoci opustit logickou rovinu komunikace a vstoupit do roviny vztahové. Přestat se ptát, co se zde hovoří, a začít se ptát, proč se to hovoří.

V našem případě: Džóšua předkládá mnichovi řešení problému. Ale předkládá mu to tak, aby to pro něj mělo uzdravující význam. A čeká, zda mu to bude jasné. Život neprobíhá v médiu

kognitivních klišé, ale v prožívání jeho "zde a nyní". A to je přesně to, co působí úzdravu.

Vědomí, že život je o realitě, nikoliv o strukturách naší mysli."

I Bible obsahuje příběhy koánového charakteru.

Nejznámnější je asi o bohatém člověku a jeho správci, kde výsledek řešení posluchače burcuje, protože vyznívá velmi nespravedlivě.

Nedávno jsme také probírali podobenství " O Farizeovi a celníkovi v chrámu", které napovídá o

podobném úmyslu.

Pro dnešek jsem vybrala ale jiné podobenství, a to podobenství " O svěřených hřivnách".

I zde se vydal Ježíš na citlivou půdu. A i zde zřejmě platí, že i toto vyburcování posluchače bylo záměrem. Nepřemýšlej učedníku pouze o tom, co jsem ti řekl, ale také proč jsem ti to řekl. Právě teď a tady. Přemýšlej i v jakých souvislostech jsem ti to řekl.

Podobenství o hřivnách.

Bude tomu, jako když člověk, který se chystal na cestu, 

zavolal své služebníky a svěřil jim

svůj majetek;

- jednomu dal pět hřiven,

- druhému dvě,

- třetímu jednu,

každému podle jeho schopností, a odcestoval.

- Ten, který přijal pět hřiven, ihned se s nimi dal do podnikání a vyzískal jiných pět.

- Tak i ten, který měl dvě, získal jiné dvě.

- Ten, který přijal jednu, šel, vykopal jámu a ukryl peníze svého pána.

Po dlouhé době se pán těch služebníků vrátil a začal účtovat.

- Přistoupil ten, který přijal pět hřiven, přinesl jiných pět a řekl: 'Pane, svěřil jsi mi

pět hřiven; hle, jiných pět jsem jimi získal.'

Jeho pán mu odpověděl: 'Správně, služebníku dobrý a věrný, nad málem jsi byl věrný,

ustanovím tě nad mnohým; vejdi a raduj se u svého pána.'

- Přistoupil ten se dvěma hřivnami a řekl: 'Pane, svěřil jsi mi dvě hřivny; hle, jiné dvě

jsem získal.' 

Jeho pán mu odpověděl: 'Správně, služebníku dobrý a věrný, nad málem jsi byl věrný, ustanovím tě nad mnohým; vejdi a raduj se u svého pána.'

- Přistoupil i ten, který přijal jednu hřivnu, a řekl: 'Pane, poznal jsem tě, že jsi tvrdý

člověk, sklízíš, kde jsi nesel, a sbíráš, kde jsi nerozsypal.

Bál jsem se, a proto jsem šel a ukryl tvou hřivnu v zemi. Hle, zde máš, co ti patří.'

Jeho pán mu odpověděl: 'Služebníku špatný a líný, věděl jsi, že žnu, kde jsem nezasel, a

sbírám, kde jsem nerozsypal.

Měl jsi tedy dát mé peníze peněžníkům, abych přišel a to, co mi patří, si vybral s úrokem.

Vezměte mu tu hřivnu a dejte tomu, který má deset hřiven!

Neboť každému, kdo má, bude dáno a přidáno; 

kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má.

Mt 25, 14-15

*****************

Už i zde to v nás může vřít a můžeme se zlobit nad nespravedlností a tvrdostí v tom

lidském měřítku.

Ale to by nebyl Ježíš, aby jeho podobenství neskrývalo více významových rovin.

Slovo hřivna se často nahrazuje i slovem talent. Význam dnešního slova talent nám už

může napovědět, co všechno se může skrývat za bohatstvím svěřených hřiven.

Někomu je dáno málo, někomu hodně, někdo se narodí s tmavou pletí, jiný se světlou.

Dobře víme, že byly doby, kdy i tak nepochopitelná věc mohla hrát zásadní roli v životě

člověka. Hrála a někdy ještě hraje. 


Zrovna včera jsem shlédla film "Obhájce nevinných"

natočených podle skutečných událostí. Černoch, vystudovaný právník, obhajoval

nepřesvědčivě obviněné černochy v celách smrti a v mnohých případech v obhajobě

nakonec přes různé peripetie uspěl.)

I v tomto příběhu můžeme sledovat mnoho koánů a nepochopení ze strany lidí a jejich

nastavených "myšlenkových map", které vedly mnohdy k nenávisti a předsudkům. Snad i

z důvodu strachu z neznáma. Kam až někdy může naše vidění světa vést..


Ale zpět k hřivnám, talentům a obdarováním, které každý máme jinak svěřené a dané.

Theo z Ghany by mohl dlouze vyprávět o tom, jaké je to vyrůstat na ulici. Ztratit v útlém

věku maminku a mít hlad i žízeň.

Zatímco jiní privilegovaní a vyrůstající v láskyplných rodinách mají všeho dostatek.

Jak je ten svět nespravedlivý! I ježíš použil ve svých podobenstvích mnohokrát burcující

nespravedlnost.

Proč k nám touto řečí promlouval? Proč burcoval právě v tomto případě a co tím chtěl říci?


Jednomu bylo dáno hodně, talenty rozmnožil. Jiný dostal pouze jednu hřivnu (talent) a ta

mu byla ještě nakonec odejmuta, když ji nerozmnožil a dána tomu, který měl nejvíce.


Když se dělaly vědecké průzkumy u umírajících lidí a dotazovali se jich, čeho nejvíce

litují. Většinou odpovídali podobně. A to, že nejvíce toho, co neudělali.

Je to právě ta zakopaná hřivna. Hřivna, která v nás dřímá a mi ji nevyužijeme. Nejen ku

prospěchu jiných, ale i svému. Z rozvoje sebe sama se často probouzí i vlastní štěstí a

opravdové bohatství.

U úspěšných lidí často můžeme vidět, že nelenili a pokoušeli se v životě vícekrát pustit se

do různých projektů, vydávali se vícekrát na cesty, které chtěli poznat a projít a na těchto

cestách poznávali další lidi a zažívali další mnohá dobrodružství, přidali se další talenty a

geometrickou řadou se začali rozmnožovat už tím, že vyšli.

Pokud ale nevyjdeme, budeme jen čekat a nic v sobě neprobouzet, nic se nemusí zrodit.

Pokud nebudeme semínko v nás (hřivnu) opečovávat a zalévat, nebude moci vyrůst a

ukázat se v plné kráse, případně vydat další úrodu, ze které vzejde opět nemalé množství

dalších semínek.

Je to věcí volby, i ta je však hřivnou, tak její čas nepromrhejme. 😊


© 2020 Krása a životní styl podle Hanky. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky