Za zavřenými dveřmi
POKOJ VÁM
učedníci za zavřenými dveřmi
J 20, 19 Téhož dne večer - prvního dne po sobotě - když byli učedníci ze strachu před Židy shromážděni za zavřenými dveřmi, přišel Ježíš a postavil se uprostřed nich a řekl: "Pokoj vám."
Svět je velmi barevný, má mnoho podob a přestože do něho patří i utrpení a bolest, je zároveň plný vášní, radosti a lásky.
Jsou však dny, kdy si více uvědomujeme tu temnou stránku světa a dny, kdy je tzv "vše zalité sluncem". Pak máme naopak pocit, že není žádného ohrožení a tak nějak se nad vším bezstarostně vznášíme.
Velikonoce jsou vyvrcholením a koncentrací těchto lidských životních etap, které se zmítají mezi oběma póly.
Co se v těch dnech stalo?
Učedníci, kteří strávili s Ježíšem intenzivně tři roky služby, se sešli při svátku Pesach v Jeruzalémě, aby společně pojedli beránka.
Stejně jako na toto poutní místo, kde stál hlavní chrám, přicházeli v době velkých svátků Židé ze všech možných míst.
Tak i učedníci s Ježíšem a jejich přáteli přišli ze severu, aby společně prožili tento svátek plný zbožné naděje vypravující o vyvedení z otroctví jejich národa a o Mojžíšovi, který byl v určitém smyslu vykupitelem, který zachraňuje a vede lid do zaslíbené země.
Zcela jistě zde můžeme číst mezi řádky a spatřovat mnoho symbolů.
A snad i předzvěst spasitele, který jednou přijde a osvobodí člověka z pout otroctví a nabídne cestu do Zaslíbené země (i ve smyslu eschatologickém).
Má to jeden háček. Cesta vedla přes poušť a byla velmi dlouhá a vyčerpávající.
Kolikrát se lid bouřil a nadával na svůj úděl.
Cesta byla zakončena až po čtyřiceti letech, kdy lid spočinul u hranic úrodného Keananu.
(Čtyřicet let putování pouští, čtyřicet dnů, které se postil Ježíš na poušti - to vše je symbolicky vyjádřeno i ve čtyřicetidenním postním období před Velikonocemi, které jsou takto zařazeny do liturgického roku. "Poslední týden před Velikonocemi označujeme jako pašijový (lat. pascha = pesach" )
Toto vyprávění se ústně předávalo po generace a to vždy o svátku Pesach.
Ježíš do tradice překvapivě vstoupil, když při sederu (sederové večeři jež je vyvrcholením svátku Pesach) vzal kalich, který měli společně pít, pozvedl a pronesl dnes už nám všem dobře známá slova: " toto je má krev, která se vylévá za vás".
Vzal i chléb a řekl: "toto je mé tělo, které se vydává za vás".
Co si v tu chvíli mysleli učedníci? Ježíš často mluvil v podobenstvích, ale tohle?
Při stolování šokoval učedníky ještě jednou neobvyklou činností a to, když před nimi poklekl a umýval jejich nohy.
Umývání nohou učedníkům se tradičně v křesťanské tradici ustanovuje na Zelený čtvrtek a tento text jsme si i my zde podrobně prošli. Na umývání nohou však nedošlo.
Tímto úkonem, naznačujícím, jak se mají učedníci ve své službě chovat jeden k druhému a k člověku jako takovému, pomalu zakončuje své působení.
Do Jeruzaléma přišel Ježíš dobrovolně, přestože už tu byly indicie, které naznačovaly jeho možné zatčení. A k tomu také nakonec došlo.
Co prožívali učedníci?
Můj osobní pohled:
Myslím, že učedníci prožívali strach.
Strach o Ježíše, ale i o sebe, jak se ostatně brzy ukázalo i v případě Petra, který ze strachu Ježíše po jeho zatčení třikrát zapřel slovy: "neznám ho".
A to v souvislosti s tím, jak byl mezi lidmi poznáván jako ten, který s Ježíšem chodíval.
Také se domnívám, že učedníci museli být dost zmateni.
Dosud byl Ježíš osobností získávající si mnoho posluchačů i zájemců o jeho pomoc.
V evangeliích je Ježíš popisován "jako ten, kdo má moc" (Mk 1,21)
Snad se pro ně stával Ježíš mistrem, o kterého se mohli dosud opírat a šli za ním s důvěrou, ať dělal, co dělal.
Najednou se stávají svědky jeho zatčení a ukřižování.
Když nějaká taková událost přijde do života jako zásah blesku z čistého nebe, musí to být velmi šokojící a bolestné. Najednou se učedníkům život zastavil. Jejich směřování přestalo mít směr a možná i cíl.
Po období naplněném smyslem, akční činností a nezměrného lidského kontaktu s příběhy, které Ježíš pozitivně ovlivňoval a proměňoval, zažívají nyní učedníci tu temnější stránku světa a jeho bolesti.
Učedníci se vrací do domu, kde byli a tam zůstávají za zavřenými dveřmi, aby se ukryli a sdíleli společně všechny pocity, které prožívali. Umím si představit, že tu mohla být i jistá ztráta jistoty a pevné půdy pod nohama.
Kolikrát i tuto bezmoc v životě můžeme zažít. Kdy máme pocit, že ztrácíme v životě to podstatné a vše se bortí, jak domeček z karet.
No asi také proto Ježíš nabádal (jak jinak než opět v podobenství), abychom svůj dům stavěli na skále a ne na písku, kde se zhroutí při první nepřízni počasí.
Milý učedníku, kde je ten tvůj dům postavený na skále?
Jak moc je bezpečný a pevný?
Jsi slabý a unavený, dům moc pevně nestojí?
Strachem zavíráš všechny dveře tohoto světa?
Nevíš, kam jít?
On ví kam.
Za tebou.
Téhož dne večer - prvního dne po sobotě - když byli učedníci ze strachu před Židy shromážděni za zavřenými dveřmi, přišel Ježíš a postavil se uprostřed nich a řekl: "Pokoj vám."